5 rzeczy, których potrzebujesz, by rozwijać biznes

Z podziwiem patrzysz na biznesy internetowe, które w stosunkowo krótkim czasie osiągnęły spektakularny sukces. Marzy Ci się to samo. Czasami nawet właściciel takiej firmy opowiada o jego kulisach, ale nie jest to pełny plan działania krok po kroku, którego oczekiwałbyś. Poza tym, nawet jeśli skopiowałbyś czyjąś strategię rynkową 1:1, to ze względu na różnicujące Was czynniki (grupa docelowa, branża, zasoby, styl komunikacji itp.), szanse na takie same efekty są nikłe.

Możesz jednak zawsze przyspieszyć rozwój swojego biznesu. Tak naprawdę jest to kwestia, która powinna być zawsze Twoim priorytetem. Poniżej znajdziesz 5 obszarów, w których Twoje działania są w stanie przynieść Ci największe pozytywne zmiany w kolejnym kwartale.

Postaw zdrowe fundamenty

Najlepsza strategia, technika, narzędzia czy drogi kurs nie dadzą spodziewanych rezultatów, jeśli Twój biznes nie jest oparty o solidne fundamenty. Co mam na myśli? Dobrze wybraną i zweryfikowaną grupę docelową oraz odpowiedni i kompletny model biznesowy.

Niewielu małych i średnich przedsiębiorców poświęca tym tematom na początku wystarczająco dużo uwagi, co przekłada się na brak efektów marketingowych i brak sprzedaży. Dlatego jeśli wyniki Twojego biznesu Cię rozczarowują, od tych dwóch kwestii powinieneś zacząć.

Dobrze wybrana grupa docelowa musi być wystarczająco liczna i zamożna, by Twoje prognozy sprzedaży miały szansę na realizację. Jej empiryczna weryfikacja, poprzez wywiady z jej przedstawicielami co jakiś czas, jest konieczna, byś miał pewność, że Twoi potencjalni klienci naprawdę istnieją. Ich poznanie to klucz do prowadzenia skutecznej komunikacji marketingowej we właściwych kanałach oraz przygotowywania sprzedającej się jak ciepłe bułeczki oferty.

Natomiast rzetelnie przygotowany model biznesowy musi składać się z logicznie powiązanych ze sobą elementów, które razem będą stanowić system pozwalający Ci zarabiać. Zdrowy model biznesu daje Ci szanse na osiagnięcie oczekiwanych przez Ciebie dochodów przy akceptowanym przez Ciebie nakładzie Twojego czasu i innych zasobów. Model musi być kompletny - inaczej ciągle będziesz doświadczał frustracji związanej ze zbyt wolnym rozwojem biznesu.

Prowadź strategiczny marketing

Strategia to rodzaj parasola, który spina wszystkie Twoje działania marketingowe w jedną spójną całość. To punkt odniesienia dla każdej decyzji, którą podejmujesz - na jakiej platformie teraz zaistnieć, ile czasu i pieniędzy przeznaczać na poszczególne działania, jakie narzędzia wybrać, w co warto zainwestować itp.

Bez tego spojrzenia od ogółu do szczegółu grozi Ci chaos i przytłoczenie. Skupianie się na narzędziach i technikach bez uprzednio zdefiniowanej strategii marnuje Twój czas i zasoby.

Równie ważne jest, by gromadzić dane o Twoich działaniach i ich efektach po to, by móc weryfikować swoje założenia i wprowadzać ulepszenia w kolejnym okresie. Dobra implementacja Google Analytics wraz z ustawieniem celów lub śledzenia e-commerce jest konieczna, jeśli Twój marketing internetowy ma dawać Ci coraz lepsze rezultaty.

Korzystaj z płatnego wsparcia

Rozwój biznesu wymaga mądrego zarządzania swoim czasem i energią. Choć internet jest pełen darmowych materiałów edukacyjnych, są one zwykle rozproszone, niepełne i trudno zweryfikować ich rzetelność. Spędzanie wielu godzin w tygodniu na przeszukiwaniu sieci i składaniu z wielu elementów sensownej całości to czas, który mógłbyś poświęcić na inne kluczowe dla pozyskania kolejnych klientów zadania.

Książka, kurs, warsztat, płatny mastermind czy doradztwo to inwestycje, które są w stanie znacznie przyspieszyć rozwój Twojego biznesu. To sposoby, by potrzebą wiedzę mieć od ręki, szybko zyskać odpowiedzi, które są potrzebne, byś sprawniej i lepiej podejmował kluczowe dla przyszłości Twojej firmy decyzje.

Zlecaj zadania jak najszybciej

Czas, który możesz poświęcić na pracę, jest zawsze ograniczony. Dobrze wiesz, co pochłania go zbyt dużo nie dając rezultatów, z których byłbyś zadowolony. Na pewno istnieje osoba, która zrobi to z łatwością i dużo szybciej, i na 99% stać Cię na to, by jej za to zapłacić. Im szybciej w swoim biznesie przestaniesz robić wszystko sam, a skupisz się na kluczowych obszarach i tym, w czym jesteś dobry, tym szybciej Twoja sprzedaż poszybuje w górę. To nie jest kwestia tylko odzyskania godzin pracy na ważniejsze zadania. Kiedy zdejmiesz z siebie sprawy, które Ci nie leżą, poczujesz dużą ulgę, co doda Ci energii i motywacji do pracy nad rozwojem Twojego biznesu.

Oddanie części swoich obowiązków może wydawać się ryzykowne, jednak zwykle się opłaca. Możesz zacząć od małego kroku, czyli zlecenia zadań z jednej działki. Może nawet uda Ci się znaleźć kogoś, kto zrobi to dla Ciebie w barterze. Zwykle jednak dużo szybciej znajdziesz odpowiednią osobę, jeśli zdecydujesz się zapłacić.

Inwestuj też pieniądze

Firma opierająca się tylko na czasie i pracy właściciela bardzo rzadko w rozsądnym czasie zaczyna przynosić zadowalające zyski. Darmowe metody szybko zyskują popularność, co przekłada się na ich niską skuteczność. Poza tym zajmują zwykle mnóstwo cennego czasu.

Jeśli zaczynasz biznes z pewnym budżetem marketingowym, to powinieneś przeznaczyć go głównie na to, co najbardziej przełoży się na sprzedaż. Kiedy w Twoim biznesie pojawiają się pierwsze pieniądze, powinieneś je reinwestować, by:

  • poprawić Twoją produktywność
  • szybciej docierać do grupy docelowej (np. reklama, płatne zasięgi)
  • wdrożyć płatne narzędzia poprawiające Twoją efektywność lub doświadczenie klientów
  • podejmować szybciej właściwe decyzje dzięki edukacji płatnej itd.

To mają być inwestycje, czyli przemyślane wydatki, które przełożą się na zwrot, czyli więcej klientów, sprzedaży, zysków i rozwój biznesu. Pod tym kątem powinieneś je rozważać. Na kupienie designerskiego logo będzie czas, kiedy Twój biznes będzie przynosić solidne zyski dzięki pracy, którą w niego włożysz i skalkulowanym ryzyku, które podejmiesz.

Zostaw swój komentarz poniżej

Jaki z wyżej opisanych obszarów wymaga Twojej uwagi w najbliższym czasie?
W jaki sposób zamierzasz się nim zająć?
W czym przydałaby Ci się pomoc specjalisty lub eksperta i jesteś gotów w to zainwestować?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze