Od czego zacząć pracę nad swoją stroną internetową

Jeśli chcesz pozyskiwać klientów online, posiadanie strony internetowej wydaje się dzisiaj koniecznością. Jeśli masz ją od jakiegoś czasu, równie ważne jest, by co jakiś czas przyjrzeć się jej i ulepszyć ją tak, by dalej dobrze służyła Twoim celom. Bez względu jednak na to, czy myślisz właśnie o nowej stronie czy o przerobieniu tej, którą już masz, możliwe, że zabierasz się za ten projekt… z niewłaściwej strony.

Prawdopodobnie odnajdziesz się w jednym z dwóch scenariuszy. Pierwszy – zdobędziesz wiedzę i postawisz stronę sam np. na popularnym WordPressie. Drugi – znajdziesz agencję lub webmastera, który wykona stronę dla Ciebie. Jednak to nie powinny być pierwsze kroki, które wykonasz.

Zbyt pospieszne przejście do etapu wykonania strony obarczone jest ryzykiem. Zwykle poprzedzi go przeglądanie stron internetowych konkurencji, liderów z Twojej branży lub Twoich ulubionych stron. Biorąc z nich przykład możesz powielić błędy, które zawierają, przyjąć rozwiązania niepasujące do Twoich realiów albo otrzymać stronę, która uczyni Twój marketing internetowy nieskutecznym.

Rzetelnie odpowiedz na dwa pytania

Tworzenie nowej strony lub ulepszanie obecnej powinno zacząć się od postawienia sobie dwóch kluczowych pytań i zaakceptowania jednego niewygodnego faktu. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu i pieniędzy teraz przy pracy na stroną oraz w przyszłości, kiedy będziesz ją promować online.

Po co masz stronę internetową?

Strona internetowa nie jest czymś w rodzaju gadżetu w biznesie. Jest inwestycją, która powinna dać Ci wymierny zwrot z włożonego w nią czasu, wysiłku lub pieniędzy.

Jako ważne narzedzie marketingu internetowego powinna mieć cele ściśle związane z Twoją strategią pozyskiwania klientów online. To na stronę www sprowadzasz odwiedzających i do Ciebie należy ustalenie, co chcesz, by zrobili w czasie wizyty na niej, np.:

  • kupili produkt w Twoim e-sklepie
  • zapisali się do newslettera
  • przesłali formularz kontaktowy
  • zadzwonili na podany na stronie numer telefonu
  • zajrzeli na bloga
  • przejrzeli portfolio itd.

Ustalenie głównych celów strony www jest podstawą do określenia jej zawartości i architektury, czyli układu poszczególnych podstron i zależności między nimi.

Pominięcie tego etapu skutkuje zwykle posiadaniem strony, która nie pomaga w Twoim biznesie. Trudno bowiem przypadkowo albo kopiując inne strony nadać swojej taki kształt, by realizowała ważne dla nas cele.

Kto będzie korzystał z tej strony?

Jeśli zrobisz stronę pod siebie albo taką, która podoba się twojej rodzinie czy znajomym, możesz dobrze się czuć. Jednak nie dziw się, jeśli taka strona będzie nieefektywna biznesowo.

Strona powinna być tworzona z myślą o odwiedzających, czyli o Twojej grupie docelowej. To oni mają ją pozytywnie ocenić i dobrze się na niej poczuć. Zrozumieć, to co masz im do przekazania. Zobaczyć, że Ty lub Twoja firma jesteście rozwiązaniem ich problemu lub najlepszą pomocą w dążeniu do spełnienia ich marzeń.

Dokonując więc wielu wyborów podczas tworzenia strony internetowej powinieneś przyjąć punkt widzenia potencjalnych klientów i uwzględnić m.in. ich:

  • gust
  • przyzwyczajenia dotyczące korzystania ze stron internetowych
  • sposób przeglądania stron (wygodna wersja na urządzenia przenośne)
  • potrzeby informacyjne itd.

Jak to ustalić? Przygotuj wstępny projekt np. w formie szkiców i porozmawiaj z kilkoma przedstawicielami Twojej grupy docelowej, z którymi nie masz bliskiej relacji. Dowiedz się, jakie inne strony im się podobają, jak korzystają z menu, zapytaj, jakie elementy utrudniają im życie itp. Później uwzględnij to w swoim projekcie lub zleceniu dla programisty.

Na marginesie – jeśli masz kilka grup docelowych na Twoje produkty bądź usługi i mają one niewiele cech wspólnych, lepiej dla każdej z nich stworzyć osobną stronę. Wtedy i sam proces przygotowania strony i późniejsza jej promocja będą dużo łatwiejsze i skuteczniejsze.

Strona jest ciągłym projektem

Twój marketing internetowy będzie się zmieniał w czasie, co będzie wymuszało wiele dostosowań na Twojej stronie internetowej. Nie jesteś więc w stanie z góry przewidzieć wszystkich potrzebnych podstron, funkcji, skryptów itd. Próba zrobienia strony, która “ma wszystko” od razu jest w związku z tym z góry skazana na niepowodzenie.

Dużo lepiej jest zaakceptować fakt, że co jakiś czas strona będzie wymagała poprawek, ulepszeń, a czasami nawet stworzenia jej od nowa. Wszystko to po to, by jak najlepiej służyła Twoim celom marketingowym i biznesowym.

Jeśli dzisiaj jesteś w momencie tworzenia zupełnie nowej strony, zacznij od ustalenia celów, preferencji grupy docelowej i stwórz lub zleć wykonanie strony, która ma tylko te funkcje i podstrony, których potrzebujesz teraz. To zaoszczędzi Ci sporo czasu, decyzji i pieniędzy.

Jeśli za jakiś czas okaże się, że potrzebujesz jeszcze A,B i C, to zajmiesz się tym dopiero wtedy i będą to rzeczy, które rzeczywiście pomogą Ci w prowadzeniu skutecznego marketingu internetowego.

Co o tym myślisz?

Jakie cele stawiasz przed Twoją stroną www?
Co może przeszkadzać Twoim odwiedzającym?
Proszę, zostaw swój komentarz poniżej.

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze