Jak zmienić odwiedzających stronę internetową w klientów

Wielu przedsiębiorców rozpoczyna swoje działania w internecie od zamówienia lub samodzielnego wykonania strony internetowej. Następnie szuka darmowych lub płatnych metod pozyskania ruchu na stronie licząc, że to wystarczy, by mieć klientów lub subskrybentów. Jednak to wcale nie takie proste – wiesz o tym z własnego doświadczenia.

Czym jest konwersja

W marketingu internetowym konwersja to działanie związane z Twoją stroną internetową, które:

  • wcześniej określiłeś
  • jest możliwe na Twojej stronie
  • jest korzystne dla Ciebie biznesowo, czyli wcześniej lub później ma doprowadzić do sprzedaży.

Internauci, którzy trafili na Twoją stronę muszą dokonać konwersji, by stać się subskrybentami lub klientami.

Najczęstsze rodzaje konwersji

  • zapis na listę e-mailingową
  • kontakt za pośrednictwem formularza, telefonu, e-maila
  • złożenie zamówienia
  • zakup
  • pobranie pliku np. aplikacji.

Pomiar konwersji

Liczba zapisów na listę e-mailigową czy liczba zamówień w danym okresie nie dają Ci pełnego obrazu skuteczności Twojej strony internetowej. Potrzebujesz miary, która uwzględni również wielkość ruchu na Twojej stronie.

Współczynnik konwersji to odsetek osób, które podjęły konkretne działanie w danym okresie w odniesieniu do liczby wszystkich odwiedzin w tym przedziale czasowym. Wyrażamy go w procentach.

współczynnik konwersji = liczba konwersji / liczba odwiedzin x100%

Współczynnik konwersji mieści się między 0 a 100%, przy czym w większości wypadków oscyluje w okolicach zera.

Przykład

Jeśli w danym miesiącu miałeś na stronie 1000 odwiedzających i 5 z nich kupiło Twoją usługę, to konwersja była na poziomie 0,5%.

Jeśli potrzebujesz 20 klientów, to przy takim współczynniku musisz sprowadzić w miesiącu cztery razy więcej odwiedzających (czyli 4000), a to wymaga dodatkowej pracy, czasu i pieniędzy.

Gdyby jednak udało Ci się podnieść go z tych 0,5% do 2%, wówczas, nie inwestując w pozyskanie dodatkowego ruchu, miałbyś 20 klientów.

Jak podnieść współczynnik konwersji

Na co powinieneś zwrócić uwagę i co zmienić, jeśli zbyt mało odwiedzających staje się subskrybentami lub klientami?

Popraw jakość ruchu

Im więcej osób, które sprowadzasz na swoją stronę z różnych miejsc w internecie, należy do Twojej grupy docelowej, tym szanse na wyższy współczynnik konwersji są większe. Samo zapewnienie wyższej liczby odwiedzin bez dbania o ich jakość nic nie da.

Choć w strumieniu ruchu nigdy nie będzie 100% osób zainteresowanych Twoją firmą lub chociaż branżą, to Twoim zadaniem jest starać się, by ich odsetek był jak największy. Informacje na temat tego, jak to osiągnąć, znajdziesz w moim artykule Jak skutecznie pozyskać ruch na stronę internetową.

Przykład

Jeśli skierujesz swoją reklamę do ogółu kobiet, to wiele osób w ruchu będzie przypadkowych, a konwersja niska.

Jeśli jednak sprowadzisz tyle samo odwiedzających, ale reklama pokaże się internautom spełniającym więcej kryteriów Twojej grupy docelowej, to szanse na wyższy współczynnik konwersji będą znacznie większe.

Ulepsz stronę internetową

Niedziałające linki lub przyciski, niewygodny w czytaniu tekst, błędny numer telefonu, ogólny chaos na stronie - to tylko kilka przykładów morderców konwersji.

Jeśli chcesz, by odwiedzający zapisał się na newsletter czy zadzwonił do Ciebie, musisz zadbać, by Twoja strona mu w tym nie przeszkodziła i podać wszystkie potrzebne mu informacje we właściwej kolejności.

Czasami docelowa transakcja zachodzi poza stroną np. podczas rozmowy telefonicznej lub korespondencji elektronicznej. Wówczas zwiększenie liczby klientów wymaga nie tylko zmian na stronie, ale i poprawy Twoich umiejętności komunikacyjnych lub sprzedażowych.

Podstawowa lista tego, co zniechęca odwiedzających

Jeśli odnosi się do Twojej strony, to pora się zabrać za eliminację tych problemów:

  • problemy techniczne - strona wolno się ładuje, źle wygląda na tabletach i smartfonach, pojawiają się strony błędu 404
  • problemy z czytaniem - za mała czcionka, dużo niesformatowanego tekstu, źle sformatowany tekst
  • ogólny chaos, za dużo rzeczy na raz
  • brak możliwości szybkiego zorientowania się co to za strona - dla kogo, o czym, co tu znajdę
  • copywriting skoncentrowany na firmie, a nie na kliencie i jego potrzebach
  • niespójność z tym, co obiecaliśmy podczas ściągania odwiedzającego na stronę np. w reklamie, metaopisie czy wizytówce
  • filmy video, których nie można łatwo wyłączyć
  • irytujące okienka popup
  • grafika dominująca nad treścią, przekazem itp. (o ile nie jesteś grafikiem, fotografem, filmowcem)

Buduj relację z publiką

Osoby, które zetknęły się z Twoją firmą po raz pierwszy, są dużo mniej skłonne do konwersji niż te, które Cię znają. Ktoś, kto dzisiaj trafi na Twoją stronę dzięki reklamie AdWords, daje Ci bliskie zeru szanse na sprzedaż, jednak jeśli skierujesz do niego kampanię remarketingową albo zadbasz o to, by znalazł Cię również w innych miejscach w sieci, to Twoje szanse wzrosną.

Zaangażowani fani z mediów społecznościowych dużo chętniej zapiszą się do Twojego newslettera, niż osoby, które pozyskałeś dzięki prośbom na różnego typu grupach o polubienia Twojego fanpage.

Najlepiej, jeśli budujesz własną listę mailingową i masz zadowolonych czytelników. Jednocześnie nie powinieneś ukrywać przed nimi, że prowadzisz biznes i oprócz dostarczania wartościowych treści za darmo, sprzedajesz różne rzeczy. Taka grupa odbiorców zna Ciebie, uznaje za eksperta w danej dziedzinie i ufa Ci, dlatego tu możesz uzyskać najwyższe współczynniki konwersji.

To mocny powód do budowania własnej listy i dbania o relację z jej czytelnikami, których w przyszłości możesz zmienić w powracających klientów i ambasadorów Twojego biznesu.

Podsumowanie

Twoja strona internetowa to miejsce, na którym zachodzi konwersja. Ulepszaj ją tak, by nie utrudniała odwiedzającym tego, na czym Ci zależy - zapisów do newslettera, nawiązywania kontaktu z Tobą oraz zakupu Twoich produktów czy usług.

Zadbaj też o jakość ruchu i o relację z Twoją publiką, a liczba subskrybentów i klientów będzie rosła szybciej niż do tej pory.

Teraz zastosuj tę wiedzę!

Zadaj sobie następujące pytania i wyznacz pierwszy krok, by zmienić to, co musisz zmienić, by mieć wyższą konwersję:

  • Jakie są cele Twojej strony internetowej?
  • Czy jej aktualny kształt zachęca odwiedzających do konwersji danego typu?
  • Czego potrzebuje internauta, by dokonać konwersji, którą określiłeś?
  • Czy te elementy są na Twojej stronie? Czy łatwo jest je znaleźć?

Twój feedback

Czego nowego dowiedziałeś się dzisiaj o zmienianiu odwiedzających w klientów?
Co uważasz za najbardziej przydatne?
Proszę, podziel się tym ze mną w komentarzu poniżej!

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze