Jak skuteczniej prowadzić content marketing

Rzeczywistość marketingu internetowego jest dość zmienna. Często słyszysz o nowych podejściach, narzędziach, technikach, sztuczkach. W skrytości ducha czasem marzysz o tym, że w końcu pojawi się taki sposób sprowadzania na Twoją stronę potencjalnych klientów, który będzie tani, prosty i niewymagający zbyt wiele czasu.

Na pewno słyszałeś już więc o marketingu treści (content marketingu). Jeśli prowadzisz bloga, firmowy kanał na Youtube, masz fanpejdża czy wysyłasz newslettery, to nawet już go prowadzisz.

Jakie masz z tego efekty biznesowe?

Co się kryje pod pojęciem content marketingu

Specjaliści z branży np. agencje marketingowe, różnie definiują i przedstawiają content marketing. Nie jest więc dziwne, że i wśród przedsiębiorców ta technika marketingowa jest rozumiana na wiele sposobów.

Czy bliska jest Ci następująca, zbieżna z myśleniem wielu małych i średnich przedsiębiorców, definicja?

Marketing treści polega na tworzeniu i umieszczaniu w internecie lub innych mediach wartościowych treści, które sprowadzą na naszą stronę internetową rzesze potencjalnych klientów lub zbudują świadomość naszej marki.

Niestety, czegoś w niej brakuje.

Załóżmy, że samo tworzenie i publikowanie artykułów, postów, zdjęć, cytatów, video, infografik itp. wystarczy, by na Twoją stronę wchodziło odpowiednio dużo przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Jeśli by tak było, to Twoja konkurencja wcześniej lub później również rozpoczęłaby działania content marketingowe, nieprawdaż?

Nie robiąc nic, liczysz na to, że w jakiś sposób Twoje treści będą lepiej docierać do zainteresowanych osób niż analogiczne komunikaty konkurencji. Czy nie jest to naiwność?

Możliwe jednak, że masz na tyle unikatową ofertę lub biznes, że mało kto jeszcze tworzy treści na ten temat. Konkurencji nie ma. Jednak, by ktoś je znalazł w wyszukiwarce Google czy na Facebooku, musi wpisać odpowiednie słowa kluczowe. Skoro jednak ten temat jest nowy, szanse na to są niewielkie.

Treść nie dotrze do odbiorców… sama

Content marketing to dwa słowa: treść i marketing. Samo stworzenie unikatowych i atrakcyjnych z punktu widzenia odbiorców treści to mniej niż połowa działań. Jeśli chcesz z nimi dotrzeć do Twojej grupy docelowej, musisz ją znać i promować swoje treści w mediach, z których korzystają.

Treści, jakich potrzebują Twoi odbiorcy

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Weź pod uwagę:

  • Twoje cele wynikające ze strategii marketingowej i modelu biznesowego
  • kim są przedstawiciele Twojej grupy docelowej
  • co ich interesuje w temacie Twojej branży lub potrzeb, które zaspokaja twoja oferta
  • w jaki sposób możesz im pomóc, by zaufali Cię i uznali za eksperta w twojej dziedzinie
  • czego potrzebują się dowiedzieć, by skorzystać z Twojej oferty itp.?

Kreowanie zabawnych memów, nieumiejętne odnoszenie się do bieżących wydarzeń, krytykowanie konkurencji czy wątki kontrowerysjne mogą dać Ci wiele odwiedzin na fanpejdżu lub stronie www. Rozważ jednak, czy w ten sposób pozyskasz zainteresowanie grupy docelowej i czy jej nie zniechęcisz do siebie czy Twojej marki.

Wybór kanałów komunikacyjnych i formatów

Na pewno z kilku różnych. W ten sposób dotrzesz do ludzi, którzy korzystają z internetu na kilka sposobów czy preferują różne sposoby prezentacji treści.

Wybór kanałów komunikacji (blog, medium społecznościowe, newsletter, blogi branżowe, reklama itd.) zależy od strategii i grupy docelowej.

Natomiast dobór formatów to już kwestia szukania równowagi między preferencjami odbiorców a Twoimi. Jeśli dobrze czujesz się pisząc teksty, a format video Cię przeraża, to z tego drugiego korzystaj sporadycznie. Warto jednak wychodzić poza swoją strefę komfortu i próbować nowych rzeczy albo zamówić je u specjalisty np. infografikę czy animację u grafika. Jeśli zależy Ci na rozpowszechnianiu Twoich treści przez samych internautów, powinieneś dobrać format również pod tym kątem.

Promowanie treści w internecie

Najczęściej przedsiębiorcy zaczynają od wyboru jakiegoś narzędzia np. pozycjonowania, fanpejdża czy reklam Google AdWords. To nie jest przepis na sukces.

Skuteczny marketing internetowy zaczyna się od stworzenia strategii, określenia celu głównego i pośrednich wszystkich Twoich działań.

Dopiero mając określoną strategię, możesz dobrać odpowiednie taktyki i techniki, a w nich narzędzia, które pozwolą ci skutecznie osiągnąć założone cele.

Content marketing jako jedna z technik marketingowych wartych polecenia musi wpisywać się w Twoją strategię i z niej czerpać np. sposoby promocji treści w internecie.

Nie wierz w techniki, miej strategię!

Jak zacząć lub ulepszyć swój (content) marketing

  1. Określ lub zrewiduj swój model biznesu:

    • co chcesz sprzedawać i na jakie potrzeby odpowiada Twoja oferta?
    • kto jest Twoim potencjalnym klientem?
    • jaki musisz mieć poziom sprzedaży, by zarobić tyle, ile Cię usatysfakcjonuje?
  2. Dowiedz się, czego Twoja grupa potrzebuje lub szuka i na czym sie znasz. W ten sposób określisz tematy na treści, którymi będą zainteresowani.

  3. Zacznij od tworzenia treści, które nie mają dużej konkurencji w internecie. Możesz to sprawdzić korzystając z wyszukiwarki Google. Weź pod uwagę nie tylko liczbę wyników wyszukiwania, ale i ich jakość.

  4. Zbuduj całościową strategię dotarcia do klientów w internecie, czyli miej plan, jak zmienić osoby, które przyciągniesz np. content marketingiem na stronę internetową czy profil w medium społecznościowym, w subskrybentów i klientów. Mogę Ci w tym pomóc.

Co o tym myślisz?

Jakie podejście do content marketingu miałeś do tej pory?
Nad czym zamierzasz popracować w tym temacie w najbliższym czasie?
Podziel się tym ze mną w komentarzu poniżej.

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze