Jak bezpiecznie pozycjonować swoją stronę w wyszukiwarce

Wielu przedsiębiorców uważa pozycjonowanie za metodę na pozyskiwanie klientów w internecie, często dodatkowo wierząc, że powinno ono być szybkie i tanie. Trudniej o więcej nieporozumień wokół tego pojęcia.

Prawda jest natomiast taka, że efektem pozycjonowania się w wyszukiwarkach internetowych może być jedynie sprowadzenie na Twoją stronę www… internautów. To, ilu z nich stanie się Twoimi klientami lub subskrybentami, zależy po części od jakość pozycjonowania, ale przede wszystkim od tego, co odwiedzający doświadczy na Twojej stronie albo w kontakcie z Tobą.

Mimo wszystko pozycjonowanie w wyszukiwarkach może być ważnym elementem Twojej strategii pozyskiwania klientów online.

Czym jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie polega na podejmowaniu działań, które pozwolą określonym podstronom Twojej strony www pojawiać się wysoko w wyszukiwarce dla zapytań, których intencją jest znalezienie określonych treści np. artykułów na jakiś temat, porad, produktów, usług, firmy, sklepu internetowego, itp.

Firma Google chce, by wyniki wyszukiwania, czyli ranking stron, który widzisz po wpisaniu w jej wyszukiwarce hasła i naciśnięciu przycisku “Szukaj w Google”, był odzwierciedleniem pozycji treści znajdujących się na tych stronach w zbiorowej świadomości internautów.

Celowe zabiegi mające na celu podniesienie w wynikach wyszukiwania danej strony dla danego słowa kluczowego, czyli pozycjonowanie, zaburzają ten naturalny proces. Dlatego też Google co jakiś czas zmienia swoje algorytmy, by ukracać ten proceder.

Google zaleca wszystkim właścicielom stron i pozycjonerom tylko jedną strategię pozycjonowania - takie działania, które nie będą próbą oszukania czy wykorzystywania mechanizmów wyszukiwarki, ale pozycjonowaniem się w świadomości swoich potencjalnych odbiorców - klientów, czytelników itp. Jest to proces długotrwały i wymaga wiele pracy, a nie rzadko też pieniędzy.

Ryzyko szybkiego pozycjonowania strony

Próby przechytrzenia algorytmów Google w celu szybkiego znalezienia się u szczytu wyników pozycjonowania mogą mieć opłakane skutki.

Wielu pozycjonerów żeruje na niewiedzy przedsiębiorców i obiecuje spełnienie ich nierealnych oczekiwań wobec pozycjonowania. Wykorzystują oni niedoskonałości algorytmów wyszukiwarki stosując niemile widziane przez Google techniki podnoszenia pozycji strony. Konsekwencje współpracy ze spamującym wyszukiwarkę pozycjonerem mogą być dla Ciebie opłakane - Google może albo mocno obniżyć już uzyskane przez Ciebie pozycje albo nawet zupełnie usunąć Twoją stronę z wyszukiwarki.

Jakich działań powinieneś unikać

Dobrze prowadzone pozycjonowanie powinno nie wzbudzać podejrzeń największej wyszukiwarki świata. Jeśli ma Ci przynieść owoce w postaci dużej ilości odwiedzin osób naprawdę zainteresowanych Twoją branżą, blogiem lub ofertą, musisz działać przemyślanie, systematycznie i wytrwale czekać na efekty.

Jeśli nie chcesz wypaść z łask algorytmów wyszukiwarki, unikaj:

  • perfekcyjnej optymalizacji Twojej strony pod kątem robotów wyszukiwarki
  • tworzenia nieużytecznych lub niewygodnych w czytaniu treści na stronę (tylko dla robotów)
  • umieszczania na stronie linków do innych stron w zamian za Twój link do nich
  • dużego odsetka linków do Twojej witryny ukrytych pod słowami kluczowymi (tzw. anchor text)
  • celowego pozyskiwania dużej liczby linków z zewnątrz w krótkim czasie
  • pozycjonerów, którzy obiecują umieścić Twoją stronę www na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla konkurencyjnych słów kluczowych w krótkim czasie np. 3 miesięcy

Co może Ci pomóc w bezpiecznym pozycjonowaniu

Wierzę, że nie chcesz spamować wyszukiwarki, możesz jednak pomóc jej robotom lepiej rozumieć Twoją stronę, co pomaga w podniesieniu jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Możesz też zdobywać wartościowe linki do swojej strony, ale w taki sposób, by nie wzbudzać podejrzeń giganta z Kalifornii.

Algorytmy Google biorą pod uwagę wiele czynników i często się zmieniają, niemniej jednak powinieneś skupić się na kilku obszarach działań:

Optymalizacja strony internetowej

Strona powinna szybko działać i być dostosowana do urządzeń mobilnych. Od 21.04.2015 strony, które źle wyświetlają się na smartfonach i tabletach nie są już pokazywane jako wyniki wyszukiwania przeprowadzane na tych urządzeniach.

Architektura strony, treści, metadane (tytuł i opis strony) itp. powinny dobrze informować wyszukiwarkę o tym, co może znaleźć na niej internauta, a także pozwalać mu łatwo znajdować to, czego szuka na stronie. Warto plikom zawierającym zdjęcia czy obrazki nadawać opisujące, co na nich się znajduje oraz tekst alternatywny.

Wartościowe treści na stronie

Teksty na stronie powinny być pisane dla ludzi, a nie pod kątem ilości słów kluczowych. Strona ma dostarczać odwiedzającym wiedzy, inspiracji, informacji itp., których potrzebują. Regularne dodawanie nowej, wartościowej z punktu wiedzenia internautów treści np. w postaci bloga, jest bardzo dobrze widziane przez Google.

Działania w mediach społecznościowych

Mądra strategia obecności w mediach społecznościowych przekłada się również na wyniki pozycjonowania, choć oczywiście Google promuje tu Google+. Jeśli internauci będą dzielić się Twoją treścią w Internecie, możesz zyskać sporo naturalnych linków do Twojej witryny.

Pamiętaj, by traktować media społecznościowe jako miejsce komunikacji z potencjalnymi klientami, a nie miejsce sprzedaży, bo przecież nie korzystają z nich po to, by coś dzisiaj kupić.

Wartościowe linki do Twojej witryny

Potrzebujesz długofalowej strategii i sporo cierpliwości. To sami internauci powinni informować innych o wartych odwiedzenia podstronach w Twoim serwisie. Duża ilość sztucznie pozyskanych linków nie pomaga w pozycjonowaniu, a wręcz szkodzi, bo wygląda podejrzanie dla Google.

Google podnosi pozycję tych stron, które pomagają Google budować jej markę, czyli dostarczać ludziom w odpowiedzi na ich wyszukiwania jak najtrafniejsze treści. Jeśli będziesz działać mając to na uwadze i nie próbując przechytrzyć Google, efekty mogą Cię zadziwić.

Jedną z dobrych metod zyskiwania dobrej jakości linków, które pomogą pozycjonować Twoją stronę jest pisanie nowych, wartościowych artykułów i umieszczanie ich na docenianych przez Google stronach.

Zastosuj tę wiedzę!

  • Sprawdź, jak wyglądają tytuły i opisy głównych podstron w Twojej witrynie.
  • Zmień nazwy plików ze zdjęciami na bardziej opisowe.
  • Zaniechaj działań, które mogą narazić Cię na karę od Google.

Zostaw swój komentarz poniżej

Co w tym artykule zaciekawiło Cię najbardziej?
Co uważasz za najbardziej przydatną informację?
Czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o pozycjonowaniu?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze