Jak poświęcać mniej czasu na marketing internetowy

Prawdopodobnie znasz firmy lub osoby, które dzisiaj nie prowadzą żadnej promocji i na brak klientów nie mogą narzekać. Ta komfortowa sytuacja wynika z wypracowania sobie przez lata takiej sytuacji, że wystarczają im polecenia sporej puli dotychczasowych klientów. Nie reklamują się np. na Facebooku, jednak muszą regularnie inwestować w podtrzymywanie relacji z klientami np. poprzez newsletter, konferencje, spotkania networkingowe itp.

Możesz taki stan rzeczy osiągnąć za jakiś czas. Dobrze jednak wiesz, że najlepszy Twój produkt czy usługa dzisiaj bez promocji nie zaistnieje na rynku. Musisz na to poświęcać czas, ale ile go będzie, zależy od Twojej strategii budowania biznesu.

Zosia samosia

Pisanie bloga, wysyłka newslettera, prowadzenie angażującego fanpejdża, odpowiadanie na e-maile potencjalnych klientów, pisanie odręcznych liścików, które wkładasz do przesyłek, komentowanie na innych blogach itd. zajmuje mnóstwo Twojego czasu i pochłania mnóstwo Twojej energii. Odbywa się to kosztem innych obszarów Twojego biznesu albo życia prywatnego, bo… robisz to sam i szukasz wyłącznie bezpłatnych rozwiązań.

To nie jest zła strategia rozwoju biznesu, zwłaszcza na początku, ale by się powiodła potrzebujesz niemałych pokładów cierpliwości. Im szybciej chcesz zobaczyć efekty, tym więcej czasu na bieżąco musisz poświęcać na marketing internetowy. To może przytłaczać, zniechęcać i prowadzić do stanu „nie wiem, w co ręce włożyć”.

Pracuj mądrzej, a nie ciężej

Jeśli chcesz poświęcać mniej czasu na pozyskiwanie klientów (online i offline) potrzebujesz:

  1. podnieść efektywność działań marketingowych
  2. oprócz czasu i własnej pracy inwestować w swój biznes pieniądze.

Efektywniejszy marketing internetowy

Wyeliminuj marnowanie czasu

Zaczynanie dnia od przeglądania Facebooka albo pogaduszki z koleżanką w godzinach, które masz na pracę itp. nie przyczyniają się do rozwoju Twego biznesu. Zmiana nawyków w organizacji dnia pracy, może wykreować kilka dodatkowych godzin tygodniowo, których ci dzisiaj brakuje na np. pisanie newslettera czy obsługę zleceń.

Określ zwrot z różnych działań i pozbądź się części z nich

Nie wszystko, co robisz, równie dobrze przekłada się na pozyskiwanie subskrybentów czy klientów. Warto mierzyć skuteczność poszczególnych działań, metod pozyskiwania ruchu czy akcji promocyjnych i albo je ulepszać, albo rezygnować z tego, co nie daje satysfakcjonującego zwrotu z zainwestowanego w to czasu, wysiłku lub pieniędzy.

Zasada Pareto mówi, że 20% działań daje ci aż 80% rezultatów. Jeśli zidentyfikujesz te 20% najskuteczniejszych działań promocyjnych i skupisz się wyłącznie na nich oraz nieco je podkręcisz, to wówczas dużo mniejszym nakładem sił wygenerujesz te same albo i lepsze efekty niż do tej pory. Jednocześnie przestań robić to, co pochłania Twoje zasoby, a jest w Twoim wypadku nieskuteczne biznesowo.

Stwórz procedury

Jeśli zabierasz się za jakieś złożone zadanie, spisuj jego kolejne kroki w taki sposób, byś mógł je potem odtworzyć. Kiedy w przyszłości znów będziesz realizować podobny projekt, nie będziesz zaczynać od zera. Zaoszczędzisz wówczas mnóstwo czasu, bo sporo decyzji nie będziesz musiał już podejmować, ponieważ zostały ujęte we wcześniej opracowanej procedurze.

Zweryfikuj swój model biznesowy, rynek i grupę docelową

Czasami to nie rodzaj prowadzonych działań marketingowych czy niska efektywność Twojej pracy są przyczyną braku efektów. Źle wybrana grupa docelowa, nieadekwatne portfolio produktów lub usług czy model biznesowy mogą od początku skazywać Cię na niewspółmierny wysiłek w stosunku do poziomu sprzedaży. Warto pod tym kątem od czasu do czasu przyjrzeć się swojemu biznesowi, ponieważ działa on w mniej lub bardziej zmiennym otoczeniu rynkowym.

Siła niewielkich inwestycji

(Wirtualna) asystentka, stażysta, pracownik

Część działań w promocji online zajmuje Ci sporo czasu, jest konieczna, ale niekoniecznie daje duży zwrot. Warto więc rozważyć, czy nie opłaca Ci się zlecić je komuś, a odzyskany w ten sposób czas poświęcić na to, co przynosi Ci największe efekty lub to, co może je przynieść, ale nie masz czasu się tym zająć.

Zapłacenie specjalistom za np. prowadzenie płatnych kampanii reklamowych na dłuższą metę też jest bardziej opłacalne. Oni do razu robią to dobrze i nie marnują Twojego budżetu na naukę metodą prób i błędów. Ty natomiast nie musisz poświęcać wielu tygodni na naukę i kosztowne dochodzenie do właściwego używania potrzebnych funkcji danego narzędzia.

Działania płatne

Jeśli wiele czasu poświęcasz na samodzielne działania, by osiągnąć założony efekt i wkurzasz się, że jest on mizerny, rozważ rozwiązania płatne.

Przykładowo płatna promocja postów na Facebooku, by zwiększyć ich zasięg daje Ci szanse na szybsze pozyskanie takiej liczby fanów, która przekona kolejnych do śledzenia Twojego fanpejdża.

Przy pozycjonowaniu się tak, by nie narazić się Google, na rezultat musisz cierpliwie czekać miesiącami. Jeśli potrzebujesz sporego ruchu na stronę internetową szybciej, zainwestuj w reklamy, które dadzą go od razu. Później zawsze możesz je wyłączyć.

Płatne wersje darmowych narzędzi

Szukanie godzinami darmowego narzędzia, które zaspokoi nasze potrzeby to zmarnowany czas i energia. Takie po prostu nie istnieją.

Jeśli wiesz, czego potrzebujesz, rozważ najpierw, ile czasu i nerwów zaoszczędzi Ci płatna wersja narzędzia np. automatyzując pewne czynności i na tej podstawie oceń, czy warto ją kupić.

Korzystanie z doradztwa

Nauka na własnych błędach jest skuteczna, ale i czasochłonna. Nie musisz wszystkich błędów popełniać sam – możesz skorzystać z wiedzy i doświadczenia kogoś, kto skróci Twoją drogę do upragnionej liczby klientów czy poziomu sprzedaży. I to za ułamek czasu i kwoty, które byś poniósł, dochodząc do tego sam.

Warto jasno określić, w jakiem obszarze marketingu czy biznesu potrzebujesz wskazówek, i według tego wybrać doradcę. Osoba z zewnątrz dużo bardziej obiektywnie popatrzy na Twoje działania i podpowie Ci wiele rzeczy, na które byś nie wpadł sam.

Płatne źródła wiedzy

Czy wiesz, ile czasu pochłania Ci znalezienie odpowiedzi na pytania, które pojawiają się, kiedy chcesz skuteczniej promować swoje produkty i usługi online? Jaką wartość ma ten czas dla Ciebie? Na jakie działania zarobkowe mógłbyś go poświęcić? Ile byś wówczas zarobił? W co innego z biznesie mógłbyś ten czas zainwestować i jaki by to dało Ci zwrot?

Tak należy patrzeć na nasz czas. Darmowe artykuły, video czy webinaria są źródłem wiedzy, ale niepełnym, nieuporządkowanym, nie są szyte na miarę naszych bieżących potrzeb.

Znalezienie tego, czego potrzebujesz, by dzisiaj pójść prosto naprzód, wymaga wiele czasu. Kupienie kursu, poradnika, książki itp. pozwala znaleźć odpowiedzi szybciej i zacząć je wdrażać nieomal od razu. Wówczas droga do efektów znacznie się skraca.

Samodzielna praca w swoim biznesie wymaga wiele czasu i błądzenia, zanim osiągniesz odpowiednią liczbę klientów czy zleceń. Jeśli chcesz przejść o poziom wyżej musisz podnieść efektywność swoich działań albo część zasobów pozyskać za pieniądze, a najlepiej jedno i drugie.

Zastosuj tę wiedzę

  1. Wybierz jedną metodę dotyczącą efektywności i zastosuj ją w tym miesiącu.
  2. Zainwestuj w tym miesiącu małą kwotę w swój marketing.
  3. Zaczynaj dzień w pracy od priorytetowego zadania.

Co o tym myślisz?

Po prostu zostaw swój komentarz poniżej.

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze