Jak przestać się bać inwestowania w reklamę online

Chcesz pozyskiwać klientów online. Masz stronę internetową, może nawet fanpejdża i świadomość, że musisz aktywnie sprowadzać na nią ruch. Nie jest to wcale proste, bo o uwagę Twojej grupy docelowej walczy w internecie mnóstwo innych firm. Darmowe i tanie metody nie dają Ci takich efektów, jakich pragniesz. Zastanawiasz się w końcu nad reklamą albo nawet próbujesz za niewielkie pieniądze pozyskać większe zasięgi dla Twoich postów na Facebooku, ale boisz się kosztów albo efekty Cię rozczarowują.

Istnieją przedsiębiorcy, którzy inwestują w reklamę online sporo i stale, więc wydaje się, że znaleźli tajemny sposób na to, by im się to opłacało. Na początku pewnie mieli obawy podobne do Twoich i musieli podjąć skalkulowane ryzyko.

Poznaj korzyści, których nie dają inne narzędzia

Chyba tylko właściciele sklepów internetowych dość szybko decydują się na reklamę online. W ten sposób od początku prowadzenia biznesu zapewniają sobie ruch na stronie i dają szanse na pierwsze sprzedaże konieczne, by utrzymać płynność finansową.

Przedsiębiorcy prowadzący innego typu biznesy najczęściej myślą najpierw o pozycjonowaniu, obecności w mediach społecznościowych czy innych metodach, które teoretycznie nie wymagają nakładów pieniężnych. Mają one jednak pewne wady.

Szybkie efekty

Dobrej jakości pozycjonowanie daje ruch po wielu miesiacach systematycznych działań bez względu na to, czy robimy to samodzielnie czy zlecimy firmie zewnętrznej. Zbudowanie odpowiednio licznej publiki na platformie społecznościowej wymaga również wiele czasu, a czas to pieniądz.

Natomiast reklama daje efekt w postaci strumienia odwiedzin na Twojej stronie od razu. Masz też nad nią pełną kontrolę i kiedy np. masz nadmiar zleceń, możesz wyłączyć kampanie na jakiś czas.

Docieranie do właściwych osób

Systemy do tworzenia i publikacji reklam online (Google AdWords, Bing Ads, Facebook Ads, reklama kontekstowa itd.) posiadają wbudowane mechanizmy kierowania ich do grup odbiorców o różnych cechach. Dzięki temu możesz nie tylko treścią lub kreacją reklamy bardziej przyciągać przedstawicieli Twojej grupy docelowej, ale też od razu ograniczać ich wyświetlanie do osób potencjalnie zainteresowanych. Dzięki temu, przy umiejętnym tworzeniu kampanii reklam internetowych, możesz sprowadzać na swoją stronę głównie osoby zainteresowane w jakimś stopniu Twoją ofertą.

Ten efekt dużo trudniej jest uzyskać za pomocą pozycjonowania czy bezpłatnego działania w mediach społecznościowych, choć przy odpowiednich taktykach i te źródła ruchu mogą mieć znacznie wyższą od średniej jakość.

Szybka ocena rezultatów i elastyczność

Systemy do publikacji reklam online mają w sobie wiele przydatnych narzędzi, które ograniczają obszary niepewności i ułatwiają podejmowanie decyzji np. dobór metody kierowania, słów kluczowych, stawek czy budżetów. Każdą kampanię można śledzić w szczegółowy sposób, co pozwala na bieżąco oceniać jej skuteczność, wprowadzać pożądane ulepszenia i dość szybko dochodzić do optymalnych rezulatów.

Takiej zwinności w poprawie skuteczności działań marketingowych nie da się osiągnąć przy pozycjonowaniu czy w mediach społecznościowych.

Przewaga konkurencyjna

Trzy przed chwilą wymienione cechy reklamy online mogą dać Ci sporą przewagę konkurencyjną, o ile zdecydujesz się na tę formę docierania do potencjalnych klientów ze swoją ofertą. I to naprawdę nie jest kwestia pieniędzy, ale… odwagi.

Twoja konkurencja boi się zainwestować w reklamy lub robi to sporadycznie i nieudolnie. Brakuje jej klientów, sprzedaż jest zbyt niska. Co robią? Wkładają jeszcze więcej czasu i wysiłku w dotychczasowe, niezbyt efektywne działania lub szukają kolejnych cudownych, darmowych recept marnując na to sporo czasu.

Podejmując decyzję o zainwestowaniu w reklamę online zyskujesz nad nimi przewagę. Docierasz do swojej grupy docelowej precyzyjniej i szybciej. Zaoszczędzony czas inwestujesz w inne kluczowe obszary Twojej działalności np. poprawę konwersji na stronie internetowej czy procedur sprzedażowych.

Znajdź budżet marketingowy

Zadajesz sobie pewnie pytanie - skąd mam na to wziąć pieniądze? Moja sprzedaż ledwie pokrywa moje dotychczasowe koszty.

Byłam w tym miejscu, więc znam Twoje obawy. Jednak pomyśl dobrze. Jeśli to, co ostatnio robisz, nie przysparza Ci więcej klientów, to czy robienie tego dalej zmieni Twoją sytuację i da Ci zgromadzić zasoby na pozyskiwanie kolejnych?

Przeanalizuj wydatki firmowe

Co jakiś czas warto zastanowić się nad tym, co już kupiliśmy. Czy tego używamy? Jakie nam daje korzyści? Jak przekłada się na rozwój biznesu?

Zadając sobie te pytania, możesz znaleźć usługi, z których warto zrezygnować i ustrzec się przed kolejnymi zbędnymi wydatkami w najbliższej przyszłości. A to oznacza pewną kwotę w Twoim miesięcznym budżecie, którą przeznaczysz na reklamę online.

Przeanalizuj wydatki prywatne

Tu zwykle kryje się dużo możliwości. Rezygnacja z połowy kaw na mieście w miesiącu to kilkadziesiąt lub więcej złotych w portfelu. Jeśli zaoszczędzisz jeszcze na ciastku, które do nich brałeś - kolejna kwota. Wypowiedzenie umów abonamentowych na usługi, z których nie korzystasz - kolejna. Itd.

Jeśli rozwój biznesu jest Twoim priorytetem, i nie chcesz czekać w nieskończoność na klientów, sprzedaż i wysokie zyski, to te małe zmiany mogą dać Ci sensowne środki dla realizacji tych celów.

Umieść reklamę w systemie

Nie tylko budżet jest potrzebny, by z sensem promować swoje produkty lub usługi online. Reklama online jest tylko jednym z narzędzi - daje ruch na stronie czy fanpejdżu, a to jeszcze nie są klienci! Bardzo dobrze zoptymalizowane kampanie reklamowe, które skierujesz na stronę z problemami albo nieadwatnym przekazem, zostaną zmarnowane. Warto więc przed ich uruchomieniem ocenić inne elementy prowadzonej przez nas promocji online.

Miejsce reklam online określa Twoja strategia marketingowa, a konkretnie wynikający z niej plan działań marketingowych. Oznacza to, że Twoje kampanie muszą być spójne z resztą Twoich działań kierowanych do danej grupy docelowej. Możliwe, że pracując nad przygotowaniem kampanii, konieczne okażą się zmiany w innych obszarach marketingu czy biznesu, tak by reklama miała jak najwyższe szanse przynieść Ci zwrot w postaci subskrybentów lub klientów.

Uruchom kampanie i ciesz się zwrotem z inwestycji

Możesz to robić sam, jednak miej świadomość, ze efekty będą dużo słabsze niż u kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień. Ryzykujesz, że spora część budżetów przez pierwsze miesiące będzie opłatą za naukę metodą prób i błędów. Systemy do prowadzenia kampanii reklamowych online są dość skomplikowane i bez praktycznego stosowania zdobytej wiedzy (wydawania budżetów), nie osiągniesz dobrych wyników z czasem.

Warto więc rozważyć, czy masz czas i środki na samodzielne uczenie się kolejnego narzędzia. Zlecenie przygotowania i uruchomienia kampanii reklam online przez specjalistę w dłuższym okresie okazuje się zwykle dużo lepszą decyzją. Zawsze też możesz zamówić jednorazowy audyt Twoich kampanii i otrzymać wskazówki optymalizacyjne od kogoś, kto korzysta ze swojego bogatego doświadczenia. To z pewnością poprawi efektywność inwestowania w reklamę online.

Zostaw swój komentarz poniżej

W jaki sposób promujesz swoją ofertę?
Jakie jeszcze masz wątliwości co do reklamy online?
Jakiego budżetu na pozyskiwanie klientów potrzebujesz?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze