Ile warto płacić za reklamę online

Wielu przedsiębiorców szuka swojej szansy w świecie online. Zaczynają od strony internetowej lub fanpejdża. Mają świadomość, że ludzie sami ich tam nie znajdą, dlatego zaczynają aktywnie pozyskiwać odwiedzających. Na pierwszy rzut idą metody bezpłatne - promowanie się na grupach, forach, pisanie bloga z nadzieją, że dostrzeże go wyszukiwarka itd. Wcześniej lub później jednak okazuje się, że te metody nie wystarczają, by Twój biznes rozwijał się w takim tempie, jakiego oczekujesz. Liczba odwiedzin czy zasięgi rosną zbyt wolno. Zbyt wiele czasu musisz poświęcać, by być dostatecznie widocznym, co odbija się na realizacji innych biznesowych zadań. Zaczynasz wówczas rozważać płatną metodę generowania ruchu, czyli reklamę online.

Uważam, że to bardzo dobry pomysł. Reklama daje Ci bowiem dwie zasadnicze korzyści. Po pierwsze - pozwala bardzo szybko zwiększyć liczbę odwiedzających lub zasięgi na platformie społecznościowej. Po drugie - jeśli użyjesz właściwych opcji kierowania, będą to w większości osoby zainteresowane Twoją ofertą, branżą, zapisem na newsletter itp.

Ile to kosztuje

Bez względu na to, jaki system reklamowy wybierzesz (reklamy na Facebooku, Twitterze, Google AdWords, reklama kontekstowa, umowa z właścicielem określonego portalu czy bloga itp.), bardzo szybko zadasz sobie pytanie o stawki reklamowe. Najczęściej spotkasz się ze stawką za kliknięcie (ang. CPC) lub za pewną liczbę wyświetleń (ang. CPM np. 1000, 5 000 itd.).

Celem większości reklamodawców nie jest to, by ileś osób zobaczyło reklamę, ale by podjęło działanie, na którym nam zależy. Po prostu chcemy, by internauta przeszedł na stronę z naszą ofertą, formularzem zapisu na newsletter, na naszego fanpejdża (i jeszcze został fanem) itd. Dlatego w dalszej części artykułu będę używać jedynie kosztu kliknięcia, choć analogicznie można pisać o stawkach CPM (za wyświetlenia).

Kiedy myślimy o kosztach, rodzą się słuszne pytania i ich odmiany:

  • ile powinna wynosić ta stawka?
  • ile płacić, by nie przepłacać?
  • do jak niskich stawek da się zejść?

Można do tych danych dotrzeć na różne sposoby. Najprościej jest skorzystać z narzędzi lub podpowiedzi systemu reklamowego. Można też użyć wyszukiwarki i przeczytać artykuły, w których internauci dzielą się swoimi doświaczeniami i stawkami, które udało im się uzyskać. Najczęściej jednak zaczniemy pytać swoich przedsiębiorczych znajomych - osobiście, mailem czy na jakiejś grupie w medium społecznościowym.

Porównywanie stawek z kimś nie ma sensu

Wątki w grupach i na forach często przypominają licytację. Ktoś, komu udało się osiągnąć najniższy poziom stawek puszy się jak paw, a reszta ma conajmniej mieszane uczucia:

  • przepłacam! (moje stawki są jakieś 5 razy wyższe)
  • to mi się zupełnie nie będzie opłacać!
  • jak to możliwe, że ich stać na reklamę online?

To są tylko odczucia. Fakty są natomiast takie, że o ile nie porównujemy dwóch identycznych kampanii dla dwóch identycznych biznesów, to nie możemy wyciągnąć z tego żadnych sensownych wniosków dla swoich działań marketingowych.

Na poziom stawek ma bowiem wpływ wiele czynników np.:

  • branża
  • oferta
  • cel kampanii
  • czas emisji reklamy
  • doświadczenie reklamodawcy (jak dobrze zna w praktyce dany system reklamowy)
  • wytyczne jakościowe dla reklam w danym systemie reklamy online itd.

Jak określić sensową dla siebie stawkę

Nie patrz na innych. Popatrz na swój biznes i swoje cele. To co Cię interesuje to system reklamowy i zwrot z inwestycji w reklamę online.

Realia systemu reklamowego

Powinieneś korzystać z takiego narzędzia, które pozwala docierać do Twojej grupy docelowej i osiągać Twoje cele. Dla zwiększenia zasięgów na platformie społecznościowej najlepiej użyć jej narzędzia reklamowego. Natomiast by dotrzeć do osób, które są w ostatniej fazie procesu zakupu i jeszcze nie znają Twojej firmy, właściwsze będą zwykle reklamy w wyszukiwarce (np. Google AdWords).

Większość systemów bierze pod uwagę zarówno deklarowaną przez Ciebie maksymalną stawkę za przekierowanie (maks. CPC) jak i jakościowe cechy kampanii i reklam. Musisz pamiętać, że o wyświetlenie reklamy danemu internaucie w określonym momencie walczy wielu reklamodawców. Algorytm za każdym razem musi uwzględniając m.in. maksymalny deklarowny przez reklamodawcę CPC i jakość, wybrać, czyje reklamy i w jakiej kolejności zostaną wyświetlone. Zbyt niska stawka nie da Ci na to szans. Jednak przygotowanie kampanii, którą system oceni wysoko pod względem jakościowym, może pozwolić Ci na większą widoczność przy stawkach niższych niż zapłacą konkurujący reklamodawcy.

Oczekiwany zwrot z inwestycji

Płatne metody pozyskiwania ruchu to nic innego jak inwestowanie w rozwój swojego biznesu, który bez sprzedaży nie przetrwa na rynku.

Chcąc określić maksymalną stawkę, którą jesteś gotowy płacić za przekierowanie do Twojej witryny (maks. CPC), musisz określić maksymalny koszt pozyskania klienta, na który pozwala Twój model biznesowy dla danej oferty, grupy produktów czy pojedynczego produktu.

Jeśli maks. koszt pozyskania klienta (KPK) wynosi u Ciebie 100 PLN, to wysokość maksymalnej akceptowanej stawki za kliknięcie powinna zależeć od celu kampanii i spodziewanego współczynnika konwersji.

Przykład

  • Twój maks. koszt pozyskania klienta wynosi 100 PLN.
  • Celem kampanii jest dokonanie zakupu w Twoim e-sklepie.
  • Nie prowadzisz kampanii sam, ale zleciłeś to specjaliście, którego honorarium wynosi 20% budżetu.
  • Zostaje Ci maks. 80 zł na uzyskanie jednej konwersji zakupowej.
  • Na każde 100 odwiedzin na Twojej stronie przypadają średnio 2 zakupy (współczynnik konwersji 2%).
  • Za dwóch klientów jesteś w stanie zapłacić maks. 2x80=160 PLN.
  • Za jedno wejście na stronę (CPC) możesz więc zapłacić maksymalnie 160:100=1,60 PLN.

W powyższym wyliczeniu wszystkie ceny są cenami netto - bez VAT.

Jak pozwolić sobie na wyższe stawki reklamowe

Jest dość prawdopodobne, że wyliczona w taki sposób maksymalna stawka będzie zbyt niska, by Twoją reklamę mogła zobaczyć zadowalająca Cię liczba osób z Twojej grupy docelowej. Nie powinno to jednak zniechęcić Cię do korzystania z tej formy promocji, ponieważ to wciąż najszybszy sposób pozyskiwania wysokiej jakości odwiedzin lub zwiększania zasięgów w mediach społecznościowych.

Załóżmy, że Twój maks. CPC wynosi 1,60 PLN, ale system dopiero przy stawkach powyżej 3,20 PLN będzie wyświetlał Twoje reklamy. Na szczęście, możesz zadziałać w kilku obszarach, by przy tej stawce reklamowanie się było dla Ciebie opłacalne:

  1. popraw jakość kampanii lub reklam
  2. ulepsz swoją stronę internetową, by współczynnik konwersji był wyższy
  3. zmodyfikuj strategię marketingową
  4. zrewiduj swój model biznesowy, byś mógł sobie pozwolić na wyższy koszt pozyskania klienta.

Jaki będzie Twój pierwszy krok?

Zostaw swój komentarz poniżej

Czy używasz reklam online? W jakim celu?
Co jest według Ciebie największym wyzwaniem w inwestowaniu w płatny ruch?
Co możesz zrobić, jeśli skalkulowana przez Ciebie stawka jest za niska, by Twoje reklamy się wyświetlały?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze