Dlaczego ludzie opuszczają Twoją stronę internetową (cz.1)

Spotykam wiele przedsiębiorczych osób, które mają od jakiegoś czasu stronę internetową, ale nie mają z niej prawie żadnych biznesowych korzyści. Co gorsza, nie wiedzą dlaczego. Inwestują swój czas i pieniądze, by sprowadzać na nią ruch, a odwiedzający nie chcą dokonywać konwersji (zapisu na newsletter, kontaktu, zakupu). Dane z Google Analytics pokazują wtedy m.in. krótki czas pobytu na stronie, niewielką liczbę podstron przejrzanych przez statystycznego odwiedzającego czy bardzo wysoki współczynnik odrzuceń.

Może to oznaczać, że internauci, których kierujemy na stronę z wyszukiwarki, reklam, portali społecznościowych itp., zastają na naszej stronie coś, co sprawia, że zaraz z niej wychodzą. W konsekwencji niewielu odwiedzających pozostaje na stronie na tyle długo, by w ogóle dowiedzieć się, co mamy im do zaoferowania, a współczynnik konwersji jest bliski zeru.

Pora coś z tym zrobić. Proponuję Ci dzisiaj, byś przyjrzał się swojej stronie krytycznie. Dobrym podejściem jest przyjęcie do końca czytania tego artykułu, że Twoja strona to strona Twojej konkurencji. Pozwoli Ci to być bardziej obiektywnym i jasno określić, co potrzebujesz ulepszyć, by Twoi potencjalni klienci mieli szanse poznać Ciebie i Twoją ofertę, polubić Cię i z czasem na tyle zaufać, by coś kupić.

Poniżej znajdziesz listę problemów, które stanowią najczęstsze przyczyny bardzo krótkich odwiedzin na Twojej stronie internetowej.

Wolne ładowanie się strony

Numerem jeden na liście przyczyn szybkiego opuszczania strony internetowej jest szybkość jej działania, a dokładniej jej zbyt wolne działanie. Jeśli internauta czuje, że musi czekać, czyli np. widzi jednolite tło, kółeczko ładowania się, proces pojawiania się kolejnych części obrazka czy strony itp., to masz duże szanse, że od razu ją zamknie. Po prostu nie chce marnować czasu czekając. Szybko wraca do przeglądarki czy medium społecznościowego i szuka linku do innej strony, która - na Twoją niekorzyść - może działać znacznie sprawniej.

Co najczęściej spowalnia stronę internetową?:

  • zbyt duże pliki z obrazami, zdjęciami
  • problemy w kodzie strony
  • słaby serwer (hosting).

Jeśli nawet prowadzisz spójny marketing internetowy i doskonale komunikujesz się ze swoją dobrze wybraną i zweryfikowaną niszą, strona z problemami technicznymi skutecznie niweczy Twój wysiłek. Skup się na poprawieniu szybkości jej działania i usuń pozostałe problemy, a efekty Cię zadziwią.

Chaos

Pierwsze wrażenie w internecie, podobnie jak w relacjach międzyludzkich, ma duże znaczenie. Bez względu na to, na jaką podstronę w Twojej domenie wejdzie najpierw internauta, nie może tam doświadczyć chaosu. Zbyt dużo informacji, obrazków, stylów itp. w jednym miejscu zmusza do wysiłku samodzielnego określenia, co jest na danej stronie kluczowe. Utrudnia też znalezienie tego, czego spodziewał się odwiedzający wchodząc na Twoją stronę.

Internauta potrzebuje logicznego rozmieszczenia właściwych informacji w odpowiednich porcjach na wielu podstronach, które przejrzy w sensownej kolejności. Kluczowa jest tu strona główna, na którą najczęściej trafiają nowe osoby. Jej układ i zawartość muszą dać im przede wszystkim dać jasne rozeznanie, gdzie trafiły i co mogą dla siebie znaleźć oraz skierować ich na kolejne przemyślane i nieprzeładowane podstrony.

Przemyślana struktura Twojej strony pomoże Ci przyciągnąć uwagę odwiedzających na dłużej. Dzięki temu mogą Cię lepiej poznać, polubić i zaufać na tyle, by skorzystać z Twojej oferty.

Zbytnie skupienie na firmie

Kiedy internauta trafi na stronę, która w komunikacji skupia się głównie na zaletach firmy i jej oferty, niekoniecznie ma ochotę pozostać tam dłużej. Dlaczego?

Odwiedzający wchodzi na Twoją stronę internetową z pewną intencją, ważną dla niego samego. Chce tu znaleźć przede wszystkim coś, co odpowie na jego potrzeby, co sprawi, że poczuje się zrozumiany, ważny itd. Jeśli Twoja strona internetowa nie postawi potencjalnych klientów z centrum, to szybko pójdą oni tam, gdzie:

  • komunikacja jest skupiona na potencjalnych klientach
  • treści przygotowane są z myślą o nich
  • używany jest zrozumiały dla nich język
  • układ i elementy strony uwzględniają ich przyzwyczajenia
  • grafika na stronie uwzględnia gust grupy docelowej.

Spraw, by internauta poczuł się na Twojej stronie dobrze, a zwiększysz szanse, że zapisze się na Twoją listę emailingową lub dokona zakupu.

Utrudniona nawigacja

Przyjmijmy, że Twoja strona ładuje się szybko, ma przejrzysty układ informacji, a copywriting i grafika przemawiają do internauty. Chce on przejść na kolejne podstrony, by znaleźć więcej interesujących go treści, w czym powinna mu pomóc nawigacja. Jeśli tu napotka jakieś trudności, istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuści stronę, zanim będzie gotowy do konwersji.

Nawigacja to wszystkie elementy, które pozwalają przechodzić pomiędzy podstronami w Twojej domenie np. linki, przyciski, pozycje w menu, podlinkowane obrazki itp. Zniechęcisz potencjalnych klientów, jeśli utrudnisz im płynne przemieszczanie się ku ważnym dla nich podstronom i treściom, bo elementy nawigacyjne:

  1. są trudne do znalezienia
  2. nie działają
  3. są niezrozumiale opisane
  4. prowadzą na inne strony niż wskazuje ich nazwa
  5. ich zestaw na danej podstronie nie uwzględnia potrzeb odwiedzających.

Nie zmuszaj ludzi do wysiłku szukania tego, czego potrzebują, ale podsuń im to na tacy. Na pewno Ci się odwdzięczą.

Teraz zacznij ulepszać swoją stronę

Mam nadzieję, że znalazłeś tu sporo inspiracji do przyjrzenia się Twojej stronie pod kątem jej oddziaływania na Twoich potencjalnych klientów. Jeśli uważasz, że coś należy poprawić, zapisz to w notesie lub odpowiednim pliku i określ, jak zamierzasz to zmienić. I nie zapomnij zaplanować w kalendarzu pierwszego działania, które podejmiesz, by Twoja strona więcej nie zniechęcała odwiedzających.

Zostaw swój komentarz

Czy internauci na Twojej stronie spędzają odpowiednio dużo czasu?
Co według Ciebie najbardziej zniechęca odwiedzających do pozostania na stronie?
Czym zajmiesz się w pierwszej kolejności, by dłużej zatrzymać internautę na Twojej stronie?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze