Dlaczego ludzie opuszczają Twoją stronę internetową (cz.2)

Prawdopodobnie zacząłeś swoje działania marketingowe w internecie od zamówienia strony www. Niestety, istnieją spore szanse na to, że nie jest ona Twoim skutecznym, wirtualnym, zawsze obecnym sprzedawcą. Możliwe, że coś w niej samej sprawia, że internauci, których na nią kierujesz (z wyszukiwarki, reklam, mediów społecznościowych itp.), po krótkiej chwili ją opuszczają. Przyczyn może być wiele. W poprzednim artykule omówiłam główne z nich, czyli:

  • wolne ładowanie się strony
  • wrażenie chaosu
  • zbytnie skupienie na firmie
  • trudności z poruszaniem się po stronie.

Kontynuując ten temat przedstawię Ci dzisiaj kolejne kwestie do zbadania na Twojej stronie. Jeśli je znajdziesz, nie panikuj. Ponoć problem poznany, to problem w połowie rozwiązany. Wyeliminuj go samodzielnie lub z pomocą specjalistów, a pozostawisz w tyle nieświadomą słabości swoich stron internetowych konkurencję.

Niewygodna wersja na smartfony

Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że ich potencjalni klienci przeglądają strony internetowe na kilku urządzeniach. Napotkawszy problemy z ładowaniem się czy użytkowaniem danej strony na np. smartfonie z pewnością nie przypomną sobie o niej później przy laptopie. Jeśli raz zrobisz złe wrażenie, Twoje szanse na jego zatarcie są bardzo małe.

Internauci bardzo szybko wychodzą ze stron, które ładują się zbyt długo. W przypadku urządzeń przenośnych ich cierpliwość jest jeszcze mniejsza niż dla wersji desktopowej. Wolne działanie strony na tabletach czy smarfonach najczęściej wynika z niedostosowania jej kodu, wielkości plików z grafiką, czy sposobu dostarczania danych do specyfiki tych urządzeń.

Kolejne problemy to zbyt mała dla wygodnego czytania czcionka i przyciski. Internauci nie cierpią, kiedy muszą rozciągać tekst, by cokolwiek przeczytać albo kilkukrotnie bezskutecznie celować w niedostosowany pod ich potrzeby przycisk.

Inne elementy strony np. logo też muszą być odpowiedniej wielkości, co oznacza zastosowanie różnych, specjalnie przygotowanych rozmiarów grafik dla podstawowych pięciu wielkości ekranów. Niestety, czesto wybierane jest oszczędzające webmasterowi czas rozwiązanie, czyli proporcjonalne zmniejszanie tego samego obrazka, dedykowanego ekranom komputerów, co mści się ledwie widocznym lub nie pasującym rozmiarowo do otoczenia elementem strony.

Nieuwzględnienie sposobu korzystania z danego urządzenia, może również spowodować, że odwiedzający szybko opuści Twoją stronę. Strona, którą należy przesuwać w poziomie zamiast pionie na małym ekranie smarfona, jest na tyle niewygodna i niezgodna z nawykami internautów, że szanse na dłuższą wizytę potencjalnego klienta są znikome.

Niewłaściwe formatowanie

Jeśli Twoje posty, artykuły, oferty czy inne teksty umieszczone na stronie łudząco przypominają książki czy gazety, to nie dziw się, że czas pozostawania na Twojej stronie jest krótki.

Duże połacie tekstu zniechęcają, bo internaucie nie chodzi o zatopienie się w lekturze. Chce on znaleźć potrzebne sobie informacje i szybko się z nimi zapoznać. Jeśli mu w tym nie pomożesz, opuści Twoją stronę, szukając innej uwzględniającej jego wygodę. Co ją zapewnia? Podział dłuższych tekstów na podstronach na sekcje i akapity opatrzone odpowienio sformatowanymi i zhierarchizowanymi nagłówkami, które odpowiednio podkreślają graficzne elementy strony.

Równie niekorzystnie działa dzielenie jednego tekstu na kolumny, by skrócić stronę albo uniknąć niezagospodarowanego miejsca z boku. Potencjalni klienci czytają strony w internecie z góry na dół. Jeśli podzielisz stronę na kolumny, mogą mieć więc wrażenie trafiając na dolny koniec strony, że tekst jest urwany. Nieliczni będą na tyle zdeterminowani, by poszukać dalszego ciągu.

Zniechęcające formularze

Jeśli ktoś dotarł już do strony z formularzem np. kontaktu czy zapisu na Twój newsletter, to sprawienie w tym momencie, że zamknie Twoją stronę jest wysoce niepożądane. Co może go zniechęcić?

Po pierwsze, wymaganie zbyt dużej ilości obowiązkowych danych w stosunku do celu formularza. Po drugie, brak jasnego określenia, czego dotyczy ten formularz, po co są Ci te dane i jakie będą konskwencje jego wypełnienia i przesłania. Po trzecie, jego wygląd. Jeśli potencjalny klient czy subskrybent poczuje się przytłoczony, szanse na oczekiwaną przez Ciebie konwersję szybko spadną.

Inne irytujące elementy

Działaniem przeciwko swoim celom marketingowym jest prześladowanie odwiedzających wyskakującymi okienkami tzw. pop-up. Mam na myśli zbyt częste wyświetlanie ich danemu internaucie albo bezsensowne wyświetlanie np. zachęty do zapisu na newsletter osobom, które właśnie weszły na blog poprzez link w naszym newsletterze.

Dodatkowe elementy nasuwające się na stronę, których nie można wyłączyć albo są tak umieszczone, że zasłaniają nam główny obszar strony, z pewnością zirytują odwiedzających.

Automatycznie odtwarzające się audio lub video, których nie można łatwo wyłączyć, nie zachęca do dalszego eksplorowania strony. Jeśli nie jest to pierwsza oglądana podstrona, a na wcześniejszych internauta nie napotkał większych problemów, mamy jeszcze szansę, że pozostanie na stronie.

Jeśli masz więcej niż jedną niedokończoną podstronę np. z domyślnym tekstem “Lorem ipsum…”, to masz spore szanse, że ludzie będą z nich wychodzić. Dużo lepiej jest opublikować Twoją stronę z mniejszą ilością przygotowanych podstron, niż ze wszystkimi, z których część będzie pusta. Nie zawiedż internauty, który korzystając z nawigacji, spodziewał się coś konkretnego tu znaleźć.

Coś nie działa? Ulepsz to!

Strona internetowa to jedno z wielu narzędzi marketingu internetowego. Jeśli sprawia, że odwiedzający, których na nią sprowadziłeś, nie mają szans zapoznać się z jej treścią, cały Twój wysiłek czy zainwestowane w pozyskiwanie ruchu pieniądze, idą na marne.

Skoro znalazłeś kilka problematycznych miejsc, pora zaplanować kiedy, jak, gdzie i czyimi siłami je wyeliminujesz. A następnie ten plan wcielić w życie, by współdziałanie wielu elementów Twojego systemu pozyskiwania klientów w internecie dawało Ci rezultaty, których oczekujesz.

Zostaw swój komentarz

Czy korzystanie z Twojej strony na smarfonie jest wygodne?
Jakie inne elementy Twojej strony powinny ulec ulepszeniu?
Czym zajmiesz się w pierwszej kolejności, by dłużej zatrzymać internautę na Twojej stronie?

Więcej na ten temat znajdziesz w poprzednim artykule: Dlaczego ludzie opuszczają Twoją stronę internetową (cz.1)

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze