Czy Twój blog służy Twojemu biznesowi

Jeśli zastanawiasz się nad blogiem, vlogiem czy podcastem albo nawet już go prowadzisz, tytułowe pytanie powinieneś zadawać sobie regularnie. Blog wymaga Twojego czasu, uwagi i nierzadko pieniędzy. Warto więc, by przynosił Ci oczekiwane korzyści. Niestety, niewielu przedsiębiorcow od początku wyznacza swojemu blogowi jasne cele. Dużo częściej powodem rozpoczęcia blogowania bywa szczera chęć podzielenia się swoją pasją ze światem; sugestia znajomego; fakt, że konkurencja ma swojego lub przeświadczenie, że każda firma, która chce pozyskiwać klientów online, musi mieć bloga lub jakiś jego zamiennik.

Czym jest blog

Klasyczny blog to strona internetowa lub jej część, na której regularnie pojawiają się treści o określonej tematyce. Autor bloga pragnie, by zainteresowane osoby znajdowały i konsumowały te treści i wracały po więcej. Nierzadko też zależy mu na interakcji z czytelnikami np. w postaci komentarzy, a czasami nawet na zbudowaniu społeczności wokół bloga i jego tematyki.

Klasyczny blog opiera się na treści pisemnej w postaci postów czy artykułów. Jeśli pisanie nie jest Twoją mocną stroną, możesz jednak zastąpić blog wideoblogiem (vlogiem) czy podcastem (wersja audio) albo zatrudnić kogoś, kto pomoże Ci w pisaniu.

Cel Twojego bloga

Prowadzenie bloga bez świadomości celów jakie przed nim stawiasz, może być nawet przyjemne, ale nie pomoże Ci pozyskiwać klientów. A to właśnie klienci kupują i zapewniają trwanie i rozwój Twojego biznesu.

Z pewnością znasz biznesy, które rozpoczęły się od bloga powiązanego z późniejszą ofertą. Patrząc na ich dynamiczny rozwój masz świadomość, że to nie było blogowanie dla blogowania, ale element ściśle zaplanowanej strategii biznesowo-marketingowej.

Blog (vlog, podcast) warto traktować więc jako jedno z narzędzi realizacji Twojej strategii marketingowej. Jego cele i kształt powinny być pochodną celów marketingowych.

Blog jest narzędziem marketingu internetowego

Blog można porównać do szwajcarskiego scyzoryka z wieloma ostrzami mającymi różne zastosowania. Za pomocą bloga możesz bowiem równolegle realizować kilka celów marketingowych. Twoim zadaniem jest ich wybranie i trzymanie się przy tworzeniu i publikacji każdego kolejnego wpisu. Oczywiście okresowo treści będą ukierunkowane bardziej na jedne cele niż drugie, ale ważne byś tym świadomie zarządzał zgodnie z celami Twojego biznesu.

Blog pomaga w pozycjonowaniu

Prowadzenie bloga oznacza regularne dodawanie do Twojej strony kolejnych podstron z treścią. To zachęca roboty wyszukiwarek do częstszych odwiedzin w Twojej domenie i dodawania Twoich artykułów do zasobów wyszukiwarki. Ważne jest jednak, by Twój blog miał adres w wersji example.com/blog lub example.pl/tytul-artykulu, a nie blog.example.com, ponieważ ta ostatnia wersja jest traktowana jak osobna domena i nie przekłada się na pozycjonowanie całej Twojej domeny.

Z punktu widzenia pozycjonowania treści prezentowane na Twoim blogu wcale nie powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi. Google docenia pisanie dla ludzi i dlatego Twoje artykuły powinny mieć odpowiednią jakość (treść, formatowanie, szybkość ładowania strony itp.) i być wartościowe dla czytelników. Każdą podstronę bloga powinieneś też opatrzyć odpowiedniem tytułem i opisem (metadane), by roboty wyszukiwarek łatwiej mogły zorientować się, co zawiera. Ostrzegam jednak przed tworzeniem atrakcyjnych metaopisów nie mających związku z zawartością strony, ponieważ algorytmy Google są na takie sztuczki odporne.

Blogowanie zwiększa ruch na stronie internetowej

Jeśli piszesz o tym, o czym ludzie chcą czytać, to masz czym zachęcić ich do odwiedzenia Twojej strony. Ci, którzy uznają Twój blog za wart uwagi, mogą wrócić, poinformować znajomych lub udostępnić link do Twojej strony np. w mediach społecznościowych.

Twój artykuł jest jednak jednym z wielu i bez Twojej pomocy nikt go nie znajdzie. Efekty mądrze prowadzonego pozycjonowania pojawiają się po dłuższym czasie, dlatego by sprowadzić pierwszych czytelników na Twojego bloga, warto na początku swoje teksty aktywnie promować np. w social mediach czy przez reklamy płatne.

Blog buduje relacje i pomaga poznać czytelników

Nie każda tematyka bloga skłania ludzi do pozostawiania komentarzy i wchodzenia w dyskuję z Tobą czy innymi czytelnikami - zwłaszcza ta dotycząca spraw, których ludzie nie chcą upubliczniać - problemów, słabości, itp. Wiekszość blogów jest jednak dobrym miejscem do publicznej dyskusji, więc warto zachęcać swoich czytelników do pozostawiania komentarzy i aktywnie na nie odpowiadać.

W ten sposób możesz zbudować pewną relację z czytelnikami. W dwustronnej dyskusji dajesz im się lepiej poznać, odpowiadając na ich indywidualne pytania okazujesz im troskę. Uwzględniając ich sugestie czy pomysły na kolejne artykuły czy produkty dajesz im również poczuć się ważnymi.

Komentarze na blogu są również kopalnią wiedzy o Twoich odbiorcach. Jeśli są oni w znacznej części Twoją grupą docelową, możesz analizując ich wypowiedzi odkryć:

  • o czym pisać kolejne artykuły, które z entuzjazmem przeczytają
  • jakiej oferty potrzebują (produktów, usług, pakietów, ekursów itp.)
  • jak pisać skuteczniejsze oferty
  • czego powinieneś unikać w swojej komunikacji itd.

Blog pozwala zbudować wiarygodność eksperta

Jeśli sprzedajesz wiedzę czy usługi, w których kluczowe są Twoje kompetencje, blog może być miejscem, w którym potencjalni klienci przekonają się, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Dzielenie się z nimi jakąś częścią Twojej wiedzy w przystępny dla nich sposób uwiarygodni Cię w ich oczach i zwiększy zaufanie do Twojej oferty.

Specjalistyczny blog może też pomóc rozpromować Twoją działalność czy stronę, jeśli wyróżnisz się na tyle, że zdobędziesz zainteresowanie mediów.

Blogowanie jest częścią content marketingu

Blog to treści, którym musisz pomóc w dotarciu do zainteresowanych osób. Spełnia to definicję content marketingu. To, co tworzysz na bloga możesz również wykorzystać jako część przekazu w innych kanałach komunikacji - w mediach społecznościowych czy newsletterze. Przy okazji informacja o nowej publikacji na blogu będzie w ten sposób promowana wśród Twoich fanów czy subskrybentów.

Pytania, na które warto sobie regularnie odpowiadać

Jaki jest cel mojego bloga?

  • Co za jego pomocą chcę osiągnąć?
  • Jak się to ma do mojej strategii marketingowej?
  • Jak to się przełoży na sprzedaż w dłuższym okresie? Czego do tego jeszcze potrzebuję?

Dla kogo piszę?

Wyznaczenie biznesowego celu bloga i wpisanie jego w strategię marketingową pozwala właściwie określić jego odbiorców. To powinna być w zasadzie Twoja grupa docelowa. Pamiętaj jednak, że jej przedstawiciele są dzisiaj na bardzo różnym etapie zakupu Twoich produktów lub usług, dlatego nie licz, że dziś przeczytają artykuł, a jutro kupią Twój produkt, usługę czy warsztat. Drogę i poszczególne kroki od znalezienia wzmianki o Twoim wpisie czy video w medium społecznościowym do zakupu wyznaczać powinna Twoja strategia marketingowa i wynikające z niej działania.

Często warto nieco poszerzyć grupę odbiorców Twojego bloga np. obniżając kryterium dochodowe. Przez to dajesz sobie szanse na większą liczbę czytelników. Część z nich z czasem zwiększy swoje dochody i w przyszłości mogą stać się Twoimi klientami. Poza tym osoby, które uznają Twoje treści za wartościowe, mogą np. w mediach społecznościowcy podzielić się Twoim artykułem ze swoimi znajomymi, wśród których mogą znaleźć się Twoi kolejni potencjalni klienci.

O czym piszę?

Blog powinien obejmować tematy, które są interesujące dla odbiorców i mają związek z Twoją działalnością. Pamiętaj o tym, że blog będziesz prowadzić przez dłuższy czas, więc tematyka nie może być zbyt wąska. Rozważ, czy nie powinieneś jej poszerzyć np. o coś pokrewnego lub umieścić to, czym się zajmujesz, w szerszym kontekście. Warto tu też zrobić analizę content marketingu konkurencji i znaleźć coś, co Cię wyróżni.

Przykład

Prowadzisz sklep internetowy z akcesoriami i pościelą dziecięcą.

Twój pomysł na blog może stać się Twoją przewagą konkurencyjną. Jeśli jednak zdecydujesz się na kolejny ogólny blog o rozwoju dzieci od 0 do 3 lat, utoniesz w masie jemu podobnych.

Dowiedz się więc, czego potrzebuje Twoja grupa docelowa, a czego nie dostaje gdzie indziej lub co jej przeszkadza, kiedy czyta inne blogi parentingowe. Możesz np. skupić się na wybranym aspekcie rozwoju dziecka i zająć nim kompleksowo albo dać rodzicom w jednym miejscu dostęp do kilku porządnie omówionych tematów, albo zamiast artykułów publikować w formacie video.

Pora na działanie

  1. Zapisz cele swojego bloga. Jak się mają do celów strategicznych Twojego biznesu i marketingu?
  2. Czy to o czym piszesz, jest atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej? O czym jeszcze mógłbyś napisać?
  3. Czy dotychczasowy format prezentacji treści jest odpowiedni? Co warto zmienić?

Zostaw swój komentarz poniżej

Czy coś w artykule Cię pozytywnie zaskoczyło?
Co uważasz za najbardziej przydatną informację?
Czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o blogowaniu dla biznesu?

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze