Czy reklama Google AdWords przyda się w Twoim biznesie

Na pewno zetknąłeś się już z reklamą Google AdWords i to nie raz. Kiedy wpisujesz w wyszukiwarce Google jakieś hasło, otrzymujesz wiele stron wyników wyszukiwania. Te na górze, po prawej i niekiedy na dole strony, oznaczone pomarańczowym prostokątem, to właśnie reklamy Google AdWords. Czasami widzisz też w odpowiedzi na swoje zapytanie zdjęcia produktów z nazwą i ceną - to również AdWords. Kiedy oglądasz film czy teledysk na Youtube, napotykasz reklamy AdWords m.in. w postaci video przed filmem czy w postaci prostokąta na filmie. Na reklamy graficzne, również w postaci animacji, natykasz się także na wielu stronach internetowych, które przeglądasz. To tylko kilka formatów dostępnych w systemie Google AdWords.

Twoje produkty i usługi też mogą tam się znaleźć… i nie musisz po to wcale rozbijać banku.

Dlaczego warto zainteresować się tą formą reklamy

Po pokazaniu Twojej strony internetowej światu, potrzebujesz sprowadzić na nią ruch, i to najlepiej - wysokiej jakości. Pisałam o tym w artykule Jak skutecznie pozyskać ruch na stronę internetową.

Pierwszą myślą w tym temacie jest zwykle pozycjonowanie. Jednak, by związane z nim ryzyko było minimalne, a efekty trwałe, musisz uzbroić się w cierpliwość i na efekty czekać wiele miesięcy. Ale na klientów chyba nie chcesz tyle czekać, prawda?

Zyskujesz szybko ruch na stronę internetową

Systemy reklamy płatnej pozwalają uruchomić Twoje pierwsze kampanie w ciągu kilku minut, godzin lub dni. Jeśli Twoje reklamy przemówią do internautów, niedługo potem zaczniesz obserwować nowe wejścia na stronę www. W przypadku Google AdWords w każdym momencie możesz wstrzymać swoje kampanie. Masz również pełną kontrolę nad wydatkami – sam ustalasz, ile chcesz wydać w każdej kampanii w ciągu dnia. Możesz też ustalić, ile maksymalnie chcesz płacić za wyświetlenie Twojej reklamy na określone słowo kluczowe lub w wybranym przez Ciebie miejscu internetu.

Jest on wysokiej jakości

Google AdWords posiada więcej typów kampanii i formatów niż potrzebujesz. Jeśli dobrze określiłeś swoją grupę docelową oraz wiesz, jaki jest cel danej kampanii, możesz dobrać odpowiednie opcje kierowania. W ten sposób ograniczasz wyświetlanie do osób, które w jakimś stopniu są zainteresowane Twoją ofertą, a przez to ograniczasz koszty.

Kampanie kierowane na wyszukiwarkę są szczególnie warte uwagi. Nie tylko pozwalają Ci znaleźć się szybko na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w postaci reklamy podobnej do organicznego linku. Dużo ważniejszy jest fakt, że wyszukiwarka to miejsce, gdzie internauci świadomie poszukują danych przedmiotów, usług, podpowiedzi, wskazówek, rozwiązań itp. Nasza reklama może być wskazówką kierującą ich na podstronę w naszej domenie, gdzie znajdą upragnioną odpowiedź, ofertę czy artykuł.

Możesz reklamować prawie wszystko

System AdWords pozwala reklamować prawie wszystko, choć ma swoje zasady i ograniczenia, których musisz przestrzegać. Nie wolno reklamować tego, co jest w danym kraju prawnie zakazane. Pewne rodzaje biznesów np. apteki, nie mogą się reklamować w taki sposób. Tematy dla dorosłych podlegają pewnym ograniczeniom – np. nie są dostępne wszystkie formaty reklam czy rodzaje kampanii.

Jeśli nie zaliczasz się do żadnej z tych kategorii, Google Adwords jest dla Ciebie odpowiedni. Możesz reklamować nie tylko produkty, ale i usługi. Możesz promować wydarzenie w okolicy czy darmowego e-booka. Klucz do skutecznego sprowadzania za pomocą reklam Adwords właściwych osób na Twoją stronę tkwi jednak nie w ofercie, ale w tym, jak ją przedstawisz swojej grupie docelowej. Od tego powinieneś za każdym razem zacząć prowadzenie płatnych kampanii reklamowych w internecie lub rozmowę ze specjalistą, któremu to zlecisz.

Od czego zależą koszty

Konkurencja

Im więcej przedsiębiorców chce wyświetlać swoje reklamy dla danego słowa kluczowego w danym czasie, tym zwykle stawki są wyższe. Dlatego warto testować wiele słów kluczowych, bo czasami te mniej oblegane i tańsze, pozwalają i tak sprowadzać na Twoją stronę odpowiednio duży ruch wysokiej jakości.

Podobnie z konkurencją w miejscach, gdzie system AdWords umieszcza reklamy graficzne lub video. Jeśli Twojej konkurencji jeszcze nie ma wiele na Youtube, może warto tam się reklamować?

Komunikacja marketingowa

Im bardziej twoje reklamy trafią do twojej grupy docelowej i zniechęcą przypadkowe osoby, tym wyższej jakości ruch sprowadzisz na swoją stronę i płacisz za niego relatywnie mniej. Musisz pamiętać, że reklama interetowa ma na celu najczęściej bezpośrednią reakcję, więc nie może być poetycko-kreatywna, musi służyć celowi kampanii, który wcześniej określiłeś.

Twoja strona interneowa

Planując kampanie AdWords, warto znaleźć lub stworzyć takie podstrony, które ściśle współdziałają z daną reklamą i celem kampanii. To daje lepsze doświadczenie użytkownika i sprzyja konwersji.

Po kliknięciu w reklamę internauta musi szybko dostrzec na podstronie komunikat spójny z tym, czego przed chwilą doświadczył. Kierowanie ludzi z reklam na stronę główną to marnowanie budżetu AdWords!

System AdWords ocenia Twoją stronę w kontekście danej kampanii, słowa kluczowego i reklamy. Jeśli strona zostanie oceniona słabo, to Twoje stawki będą wyższe niż konkurencji, która ma bardziej spójną z reklamą i słowem kluczowym oraz wygodną dla użytkowników stronę.

Model marketingu i biznesowy

Kampanie Google AdWords nie muszą być nastawione na sprzedaż. Możesz za ich pomocą zaoferować swój darmowy ebook, zapraszać do zapisów na newsletter czy promować darmowe wydarzenie w okolicy.

Jeśli płacisz za ruch, by budować listę adresową, to ponosisz koszt i w tym momencie nic nie zarabiasz. Jeśli jednak Twój model biznesowy i marketingowy zawiera plan, jak w czasie odzyskać te pieniądze, to są one inwestycją, która może zwrócić się wielokrotnie.

Podsumowanie

Reklama płatna kosztuje. I dobrze. Zanim się w nią zaangażujesz, zmusza Cię do rewizji twojego modelu biznesowego i prowadzonych działań marketingowych. Ma jednak wiele korzyści - daje Ci mnóstwo opcji szybkiego dotarcia do właściwych ludzi we właściwych sytuacjach. Wymusza często zmiany na stronie, które mogą przełożyć się na poprawę konwersji dla odwiedzin również z innych źródeł. Rozważ, czy warto skorzystać z Google AdWords, zwłaszcza jeśli inne metody nie dają takich efektów, jakich oczekujesz.

Co o tym myślisz?

Jakie masz obawy przed skorzystaniem z reklamy płatnej w internecie?
Jakie masz doświadczenia z kampaniami Google AdWords?
Proszę, zostaw swój komentarz poniżej.

Podziel się na G+ Podziel się na Twiterze Podziel się na Facebooku Udostępnij na LinkedIn

Wasze komentarze